Projekt 1 CEF
Projekt 1 CEF
Tytuł: Połączenia Autostrady Morskiej Morza Bałtyckiego z zapleczem – zapewnienie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych I: eliminacja kolizji systemów transportowych zaplecza - przebudowa mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy
MoS of the Baltic Sea interconnection with the hinterland – facilitating sustainability of transportation systems I: eliminating collision of hinterland transportation systems – new railway bridge in km 733,7 over Regalica river
Wnioskodawcą i podmiotem wdrażającym projekt dotyczący likwidacji wąskiego gardła w żegludze śródlądowej i transporcie kolejowym na transgranicznym odcinku wód śródlądowych i odcinku kolejowej sieci kompleksowej (budowa mostu kolejowego na rzece Odrze) jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Odra graniczna, przekop Ustowo-Klucz i jezioro Dąbie objęte są Umową między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi) podpisana w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.[1] Jednocześnie odcinek linii kolejowej nr 273 wchodzący w skład międzynarodowej linii transportu kombinowanego C-E 59 (AGTC) stanowi element sieci kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) (rys.1.)
[1] Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa z dnia 17 grudnia 2015 r., poz. 1273
Rys.1. Lokalizacja mostu kolejowego nad rzeką Odra (Regalica) w Podjuchach na tle linii kolejowej nr 273 i węzła transportu wodnego śródlądowego w Szczecinie
Projekt jest przedkładany w ramach konkursu dla Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility) dla wezwania do składania projektów dla kompleksowych sieci transportowych w ramach „Programu wieloletniego 2014-2020 – CEF Transport 2019 – koperta ogólna”, Decyzji Wdrażającej oraz Aneksu do ostatecznej Decyzji Wdrażającej C(2018) 6599 z dnia 12 października 2018. Odnosi się do przedstawionego w Aneksie:
celu finansowego 1 : likwidacja „wąskich gardeł”, uzupełnianie brakujących połączeń, poprawa interoperacyjności na kolei, a w szczególności poprawa odcinków transgranicznych
i dla priorytetu "Transgraniczne odcinki kolejowe, drogowe i śródlądowe, połączenia do i rozwój portów morskich kompleksowej sieci TEN-T”
Zakres projektu dotyczy:
-odcinka drogi wodnej (Odra Zachodnia-Regalica) po którym odbywa się ruch statków żeglugi śródlądowej i przewozy żeglugą śródlądową na pograniczu polsko-niemieckim,
-odcinka linii kolejowej nr 273 stanowiącej element sieci kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) .
Celem projektu jest likwidacja wąskiego gardła w żegludze śródlądowej i transporcie kolejowym poprzez budowę nowego mostu kolejowego o większym prześwicie na rzece Odrze.
Beneficjent ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach konkursu dla Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Beneficjentowi może zostać udzielone dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 40% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.
Projekt 2 CEF
Tytuł: Połączenia Autostrady Morskiej Morza Bałtyckiego z zapleczem – zapewnienie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych II: pogłębienie śródlądowej drogi wodnej na jeziorze Dąbie
MoS of the Baltic Sea interconnection with the hinterland – facilitating sustainability of transportation systems II: capacity upgrade of inland waterways in Dąbie Lake section of the Odra River
Tor wodny dla statków żeglugi śródlądowej przebiega przez jezioro Dąbie w Szczecinie (rys.1.). Jezioro Dąbie objęte jest Umową między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi) podpisanej w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r..[2]
Rys.1. Przebieg toru wodnego dla żeglugi śródlądowej przez jezioro Dąbie
Wnioskodawcą i podmiotem wdrażającym projekt pn. „Połączenia Autostrady Morskiej Morza Bałtyckiego z zapleczem – zapewnienie zrównoważonego rozwoju systemów transportowych II: pogłębienie śródlądowej drogi wodnej na jeziorze Dąbie” jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Projekt jest przedkładany w ramach konkursu dla Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility) dla wezwania do składania projektów dla kompleksowych sieci transportowych w ramach „Programu wieloletniego 2014-2020 – CEF Transport 2019 – koperta ogólna”, Decyzji Wdrażającej oraz Aneksu do ostatecznej Decyzji Wdrażającej C(2018) 6599 z dnia 12 października 2018. Odnosi się do przedstawionego w Aneksie:
celu finansowego 1 : likwidacja „wąskich gardeł”, uzupełnianie brakujących połączeń, poprawa interoperacyjności na kolei, a w szczególności poprawie odcinków transgranicznych
i dla priorytetu "Transgraniczne odcinki kolejowe, drogowe i śródlądowe, połączenia do i rozwój portów morskich kompleksowej sieci TEN-T”
Zakres projektu dotyczy toru wodnego dla żeglugi śródlądowej przebiegający na jeziorze Dąbie i stanowiący konieczne połączenie: od strony północnej do toru wodnego Świnoujście – Szczecin , od strony południowej do głównej drogi śródlądowej (rzeka Odra). Na torze wodnym przebiegającym przez jezioro Dąbie koncentruje się ruch statków żeglugi śródlądowej i przewozy żeglugą śródlądową na pograniczu polsko-niemieckim.
Celem projektu jest poprawa żeglowności na połączeniu śródlądowym poprzez modernizację (pogłębienie) toru wodnego przebiegającego przez jezioro Dąbie.
Cel projektu odnosi się do modernizacji dróg śródlądowych dla poprawy lub osiągnięcia trwałych warunków nawigacyjnych i/lub rozwoju zdolności przepustowych dla przepływu statków żeglugi śródlądowej w rozumieniu artykułów 15 i 16 Rozporządzenia (EU) No 1315/2013[3]; (w przypadku istniejących śródlądowych dróg wodnych: wdrażanie środków niezbędnych do osiągnięcia standardów śródlądowych dróg wodnych klasy IV).
Beneficjent ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach konkursu dla Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). Beneficjentowi może zostać udzielone dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 40% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.
projekt.bs@szczecin.rzgw.gov.pl
Bożena Kosińska 694 403 711
[1] Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa z dnia 17 grudnia 2015 r., poz. 1273
[2] Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa z dnia 17 grudnia 2015 r., poz. 1273
[3] ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE